اخبار دانشگاهیبایگانیفراخوان‌ها

ادامه مقاومت دانشجویان در دانشگاه شیراز در برابر استبداد؛ پخش نشریه ی بدون مجوز، دعوت به تعطیلی کلاسها و اعتصاب سراسری دانشجویان

دانشگاه شیراز

با افزایش فشارها بر دانشجویان دانشگاه شیراز توسط نهادهای امنیتی خارج از دانشگاه و نیز نهادهای امنیتی درون دانشگاه همچون کمیته انضباطی و حراست، دانشجویان در مقابل این فشارها عکس العمل نشان دادند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر با بازداشت تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه شیراز توسط اداره ی اطلاعات این شهر و نیروهای امنیتی و نیز احضار ده ها دانشجو توسط کمیته انضباطی و صدها دانشجو توسط حراست و تهدید دانشجویان توسط این نهاد، دانشجویان نیز با پخش شبنامه ها و بیانیه ها و نیز اعتصاب غذا به شرایط امنیتی این دانشگاه و افزایش فشارها اعتراض کردند.

در تازه ترین و جالب ترین اقدام، نشریه ای بدون مجوز به نام «شبنامه اعتراض» در سطح گسترده ای در میان دانشجویان پخش شده است. این نشریه با تیتر «ما بیشماریم…»، در ۸ صفحه و به همراه مقالات و نیز اخبار شیراز و ایران منتشر شده است. در لوگوی این نشریه آمده است: «شبنامه اعتراض؛ نشریه ای برای بی خداها و با خداها، مارکسیست ها و لیبرال ها، چپ ها و راست ها، زنان و مردان؛ نشریه ای برای آزادی» این نشریه همچنین در اقدامی جالب در شناسنامه ی خود ریاست دانشگاه، رئیس کمیته انضباطی و مسئولین حراست را به عنوان مدیر مسئول، سردبیر و عوامل اجرایی نشریه معرفی کرده است. در سر مقاله ی این نشریه آمده است: «اگر آنها مظهر قانون اند پس این نشریه غیر قانونی است تا مکانی باشد برای سخنان بی سانسور و دردهایی که برای بیان نیازی به مجوز نداشته باشند. این نشریه ماحصل تمام فشارهایی است که مدیریت دانشگاه به قدرت کمیته امنیتی انضباطی، حراست و کمیته ناظر بر نشریات بر تمام دانشجویان اعمال کرد و دسترنج تمام نگاه های امنیتی، قیم مآبانه و غرض ورزانه به نوع دانشجو است. امید که روزی تمام فکرها وعقیده ها و انسانها بی پرده سخن بگویند.»

از سوی دیگر با بازداشت تعدادی زیادی از دانشجویان در حمله ی نیروهای لباس شخصی به دانشگاه در روز ۱۳ آبان، و عدم آزادی این دانشجویان و نیز بازداشت دانشجویان دیگر توسط اداره ی اطلاعات شیراز، دانشجویان به شدت به این روند دستگاه های امنیتی معترض اند. هم‌اکنون حداقل ۱۸ دانشجو در شیراز در بازداشت به سر می برند.

در تازه ترین اقدام کمیته انضباطی دانشگاه شیراز با احضار ۲ تن از دانشجویان دختر به نام های ندا اسکندری و خدیجه قهرمانی برای دریافت احکام خود، آنان را به نیروهای امنیتی تحویل داد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر تاکنون خبری از وضعیت این دو دانشجو در دست نیست.

دانشجویان نیز در اعتراض به همکاری حراست و کمیته انضباطی دانشگاه با نهادهای امنیتی و اداره اطلاعات، با پخش بیانیه ای در سطح دانشگاه دعوت به اعتصاب سراسری و تعطیلی کلاسها در روز یکشنبه ۱ آذر نمودند.

به نظر می رسد با افزایش فشارها در دانشگاه شیراز، مقاومت دانشجویان و اعتراض آنها به عمکرد مدیریت دانشگاه افزایش یابد.

(عکس هایی از نشریه «شبنامه اعتراض» و بیانیه های دانشجویان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا