بایگانیگزارش حقوق بشرینافرمانی مدنی زنان

اعمال فشارهای مضاعف بر دانشجویان دختر در دانشگاه های شریف و خواجه نصیر

دانشگاه صنعتی شریف - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

در حالی که فضای اکثر دانشگاه های کشور به علت حوادث پس از انتخابات ملتهب است و انواع فشارهای انضباطی و امنیتی بر دانشجویان معترض اعمال می شود، دانشجویان دختر با محدودیت ها و فشارهای مضاعف در محیط دانشگاه مواجه هستند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر از ابتدای ترم جاری تحصیلی در برخی از دانشگاه ها طرح های اعلام نشده ای مشابه طرح امنیت اجتماعی اجرا می شود که این طرح ها مستقیما دانشجویان دختر را هدف گرفته اند.

برای مثال از ابتدای ترم جاری در دانشگاه شریف مسئولین خانم با حمایت مستقیم حراست دانشگاه در گروه های دو نفری در حالی که فرم های انضباطی شبیه برگ جریمه راهنمایی و رانندگی در دست دارند، در صحن دانشگاه گشت می زنند و در صورت مشاهده پوششی با رنگ های به اصطلاح «محرک» به دختران دانشجو تذکر می دهند. در برخی موارد برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان همراه با توهین و تحقیر و بسیار زننده بوده است. این افراد در صورت کوچکترین مقاومت دانشجویان کارت دانشجویی آن ها را ضبط می کنند و سپس از دانشجویان در حراست دانشگاه تعهد کتبی می گیرند. همچنین از ابتدای ترم جاری تاکنون دو دانشجوی دانشگاه شریف به اتهام  واهی «عدم رعایت پوشش اسلامی» به مدت یک ترم از تحصیل محروم شدند.

این بدعت جدید که با شروع ترم جدید آغاز شده تاکنون در چند مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته است. در آخرین مورد از این دست اعتراضات، دیروز دوشنبه دانشجویان دختردر اعتراض به توهین به شخصیت دانشجویان و صدور حکم تعلیق برای دو دانشجوی دختر این دانشگاه روبروی سلف دانشگاه تحصن کردند.

همچنین اخیرا صورتجلسه ای از یکی از جلسات «کمیته عفاف و حجاب» دانشگاه خواجه نصیر منتشر شده است که نشان می دهد مسئولین دانشگاه به اساتید کتبا «توصیه» می کنند به دانشجویان دختری که «حجاب نامناسب» دارند تذکر دهند و در صورت «عدم اصلاح»، دانشجو را به مرکز مشاوره یا دفتر نهاد نمایندگی رهبری معرفی کنند.

تصاویر «فرم گزارش انتظامات خواهران» مربوط به دانشگاه شریف و صورتجلسه کمیته عفاف و حجاب دانشگاه خواجه نصیر پیوست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا