گزارش حقوق بشری

گزارش اعتراضات دانشجویی در ۱۳ ابان؛ اعتراض گسترده و بی سابقه دانشجویان به استبداد داخلی

جنبش دانشجویی ایران

از میان رویدادهای تاریخی ۱۳ آبان، ۱۳ آبان ۵۷ یادآور استبدادستیزی است و امسال پس از ۳۰ سال بازگشت به ۱۳ آبان استبدادستیزی ماه ها و اتفاقاتی سبز را نوید می داد. ۱۳ آبانی علیه استبداد برای یادآوری سال ۵۷. دیروز ۱۳ آبانی متفاوت از همه ۱۳ آبان های پس از انقلاب ۵۷ رقم خورد. دیروز هزاران دانشجوی معترض در شهر های بزرگ کشور، به دنبال فراخوان و بیانیه ی تشکل ها و گروه های دانشجویی برای شرکت در راهپیمایی ۱۳ آبان و اعتراض به سیاست های فعلی حاکم بر کشور و اتفاقات پس از انتخابات، از ساعات اولیه صبح به صفوف مردم معترض پیوستند. دیروز در اغلب شهر های بزرگ کشور؛ میادین اصلی شهر و محوطه دانشگاه ها صحنه رویارویی دانشجویان معترض با نیروهای دولتی و پلیس ضد شورش بود. اگر سال ۵۷ دانش آموزان به سوی دانشگاه تهران آمدن و همبستگی شان را با دانشجویان برای ادامه مسیر استبدادستیزی اعلام داشتند، دیروز دانشجویان برای همبستگی و همراهی با جنبش مردمی ملت ایران آمادگی خود را اعلام کردند.


به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشگاه های تهران، پلی تکنیک، شریف،  تبریز، علامه، شیراز، قزوین، اصفهان، فردوسی مشهد، باهنر کرمان و چمران اهواز، ۱۳ آبان پر حادثه ای را پشت سر گذاشتند و حضور بی شمار نیروهای دولتی اعم از لباس شخصی، بسیجی و پلیس ضد شورش در محوطه و اطراف دانشگاه ها هم نتوانست مانع پیوستن آنان به صفوف مردم معترض به دولت کودتا در خیابان ها و میادین اصلی شهرهای مختلف کشور شود. یورش یگان های ویژه مستقر در اطراف دانشگاه ها به دانشجویان و گاه ورود آن ها به محیط های آموزشی و استفاده غیرمعمول از گاز اشک آور و باتوم در برخی دانشگاه ها صحنه هایی خونین را در پی داشته اشت. از برخی دانشگاه ها همچون دانشگاه شیراز اخبار تائید نشده بازداشت های گروهی دانشجویان نیز گزارش شده است.

طی روزهای قبل از ۱۳ آبان و در هفته جاری در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های مازندران، کاشان و فردوسی مشهد تعدادی از دانشجویان بازداشت شدند. اشکان ذهابیان و سیاوش رضائیان دانشجویان دانشگاه مازندران و ۳ تن از دانشجویان دانشگاه کاشان طی هفته جاری بازداشت شدند. همچنین روز گذشته علی مشمولی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان بازداشت شد.

از روز گذشته فیلم‌های بسیاری از تجمعات دانشجویان در دانشگاه مختلف از جمله تبریز، تهران، اهواز، شیراز و اصفهان منتشر شده است.

در دانشگاه تهران دانشجویان با وجود آنکه یک ماه نیم گذشته را در فضائی کاملا امنیتی و نظامی بسر برده بودند و از شامگاه سه شنبه شب خوابگاه ها و حتی کلاس های درس شان هم به محاصره نیروهای بسیجی و امنیتی درآمده بود، از ساعت نه صبح در قالب گروه های چند صد نفری و بدون توجه به حضور بی شمار نیروهای امنیتی و لباس شخصی در اطراف دانشگاه با شعار «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» از مقابل دانشگاه تهران به سوی میادین محل تجمع مردم و مکان هایی که مهدی کروبی یکی از کاندیداهای معترض به کودتای انتخاباتی در بیانیه خود اعلام کرده بود، راهی شدند. بعد از ظهر نیز در دانشگاه تهران تجمع و اعتراض ادامه یافت و جمعیت بیش از ۲۰۰۰ نفری دانشجویان با حرکت به سوی درب اصلی دانشگاه پس از ممانعت نیروهای ضد شورش به سرود خوانی و سردادن شعار پرداختند. دانشجویان با شعار «دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد» ایستادگی خود را اعلام کردند تا با حمایت از موسوی و کروبی و با شعارهایی تند به سرکوب و برخوردهای امنیتی موجود اعتراض نمایند. شعارهای تند دانشجویان علیه رهبری از تمایزات تجمع دانشجویان در مقابل سر در دانشگاه تهران بود. «معاویه حیا کن، سلطنت‌و رها کن»، «مرگ بر دیکتاتور، چه رهبر چه دکتر» و «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» از جمله شعارهای دانشجویان دانشگاه تهران بود. دانشجویان پس از آنکه با بسته شدن فضای مقابل خود با اتوبوس و شلیک گاز اشک آور روبرو شدند پس از دقایقی به تجمع خود پایان دادند. دانشجویان دانشگاه تهران به بازداشت چند دانشجو در جریان اعتراضات صبح و ظهر معترض بودند. با توجه به حضور پر شمار نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه احتمال بازداشت تعدادی از دانشجویان پس از پایان اعتراضات می رود.

دیروز سایر دانشگاه های تهران نیز شاهد تشکیل جمع های چند نفره و پیوستن به اجتماع اعتراضی مردم بود. دانشجویان دانشگاه های شریف و پلی تکنیک از صبح به جمع معترضین در میدان ۷ تیر و خیابان های اطراف پیوستند. اعتراضات دانشجویان در دانشگاه علامه نیز با شعاردهی دانشجویان همراه بود. دانشجویان پلی تکنیک از حضور نیروهای حراست و کمیته انضباطی در میان نیروهای امنیتی سخن گفته اند. حمله نیروهای یگان ویژه به دو خوابگاه دانشگاه امیرکبیر نیز از دیگر اتفاقات این دانشگاه بوده است. حداقل ۳ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) در اعتراضات روزگذشته بازداشت شده اند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در اعتراضات دیروز نوشته هایی در میان مردم حاضر در راهپیمایی توزیع شده است. دانشجویان دانشگاه های تهران در راهپیمایی دیروز در دو نقطه اصلی برگزاری راهپیمائی، فراخوانی را قرائت و پخش کردند که در آن از همه دانشجویان خواسته شده بود خود را برای برگزاری بزرگداشت ۱۶ آذر پیش رو آماده کنند؛ این دعوت علاوه بر دانشجویان خطاب به حامیان جنبش سبز نیز که در نقاط مختلف شهر حضور داشتند، بوده است.

در ‫تبریز و اهواز نیز دانشجویان معترض و هوادار جنبش سبز حضوری کم سابقه در متفاوت ترین راهپیمایی ۱۳ آبان داشتند. در تبریز هزاران دانشجوی دانشگاه سهند با سر دادن شعار «یاحسین میر حسین» به راهپیمایی مردمی پیوستند و در اهواز نیز دانشجویان با نمادهای سبز و با در دست داشتن پوسترهایی از رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی، همراه و همصدا با مردم علیه دولت کودتا شعار سر دادند. گفتنی ست که هم در اهواز و هم در تبریز بارها نیروهای امنیتی و انتظامی تلاش کردند دانشجویان معترض را با استفاده از گاز اشک آور متفرق کنند اما با مقاومت دانشجویان روبرو شدند.

در قزوین، در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی که از ساعات اولیه صبح به محاصره نیروهای بسیجی و لباس شخصی درآمده بود، اوضاع، شکل متفاوت تری داشت. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در محوطه این دانشگاه بیش از دو هزار دانشجوی معترض پشت درهای بسته دانشگاه حبس شدند و نیروهای امنیتی و بسیجی به آنان اجازه بیرون رفتن از محوطه دانشگاه را ندادند. دانشجویان این دانشگاه در تقابل با این ممانعت، در محوطه دانشگاه شعارهایی علیه دولت سردادند و سپس مانع برگزاری مراسمی شدند که ریاست دانشگاه و بسیج دانشجوئی ترتیب داده بودند. آنان با شروع سخنرانی معاون فرهنگی وزیر دولت کودتا که برای شرکت در مراسم ۱۳ آبان به این دانشگاه دعوت شده بود، ضمن سردادن شعارهایی علیه محمود احمدی نژاد، سردار علی رضا افشار را مجبور کردند سخنرانی خود را نیمه کاره بگذارد و بلافاصله این دانشگاه را ترک کند.‬

‫در دانشگاه شهید بهشتی کرمان هم دانشجویان معترض، تجمعی با شکوه برگزار کردند. دانشجویان این دانشگاه راس ساعت ۹ صبح به طور خود جوش و به مدت یک ساعت گردهم آمدند. این مراسم که زیر نظر نیروهای امنیتی و بسیجی برگزار شد با خواندن سرود یار دبستانی شروع و با سردادن شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادامه یافت. برگزار کنندگان مراسم همچنین بیانیه ای در همبستگی با دانشجویان دانشگاه های تهران صادر کردند و خواستار آزادی فوری دانشجویان دربند و اسرای جنبش سبز شدند. دانشجویان این دانشگاه ساعت ۱۰ محوطه دانشگاه را ترک کردند و بدون هرگونه درگیری و خشونتی، به مردم شرکت کننده در راهپیمایی ۱۳ آبان درمیادین اصلی شهر پیوستند.‬

اما در شیراز درگیری ها خونین بود. دانشجویان دانشگاه شیراز تجمع سه هزار نفری را در محوطه دانشگاه شروع کردند که با خشونت و درگیری های پراکنده در محوطه این دانشگاه همراه بود. با پیوستن مردم حاضر در خیابان ها و میادین نزدیک به دانشگاه به دانشجویان در مقابل درب اصلی دانشگاه، نیروهای موتور سوار به جمع دانشجویان و مردم هجوم بردند که جراحت شدید چند نفر گزارش زده است. در داخل دانشگاه نیز دانشجویان ابتدا از نیروهای امنیتی و بسیجی حاضر در محوطه دانشگاه خواستند به آنان اجازه شرکت در راهپیمائی ۱۳ آبان داده شود، اما نیروهای امنیتی نه تنها به دانشجویان اجازه خروج از محوطه دانشگاه را ندادند بلکه با باتوم و سلاح سرد چندین بار به تجمع آرام آنان حمله ور شدند و تعدای از دانشجویان را مجروح و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

در مشهد و اصفهان حضور دانشجویان در راهپیمایی روزگذشته بی سابقه بود. به گزارش خبرنامه امیرکبیر در مشهد راهپیمائی آرام بیش از شش هزار دانشجو با حمله گسترده نیروهای ضد شورش در خیابان های اطراف دانشگاه به خشونت کشیده شد، اما این خشونت ها نتوانست دانشجویان را متفرق و از مردم جدا کند. برخی منابع خبری اینترنتی از زخمی شدن دستکم ۶۰ دانشجوی معترض خبر داده و شمار دستگیر شدگان را نیز بالغ بر ۱۰۰ تن اعلام کرده اند. در اصفهان نیز اوضاع به همین شکل بود و حضور بی شمار دانشجویان معترض دانشگاه صنعتی اصفهان در صفوف مردم، با حمله گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی همراه شد. بنا بر گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان دانشگاه اصفهان با تشکیل زنجیره ای انسانی و صفوفی فشرده، اندکی بعد از ساعت ۹ محاصره نیروهای امنیتی مستقر در اطراف دانشگاه را شکستند و وارد خیابان های اطراف دانشگاه شدند. خبرهای مرتبط در خصوص درگیری ها و حواشی حضور دانشجویان اصفهانی در راه پیمائی ۱۳ آبان حاکی از آن است که علاوه بر دستگیری تعداد زیادی از دانشجویان، چند تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی از جمله علی مشمولی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند.‬

راهپیمائی سیزده آبان امسال متفاوت ترین راهپیمایی سیزده آبان در سی سال گذشته بود که بر خلاف سال های گذشته شعار اصلی نه خطاب به جهان و استکبار جهانی که مسائل داخلی و خطاب به استبداد داخلی بود. دانشجویان علاوه بر فریاد مرگ بر دیکتاتور، شعار مرگ بر روسیه را جایگزین شعار مرگ بر امریکا کردند تا اگر اعتراضی هم فراتر از مرزها می رود اعتراض به حمایت و بازی رذیلانه روس ها در بهره کشی از استیصال دستگاه ماجراجو دولت ایران باشد. در تجمع ۱۳ آبان امسال همچنین شعارهای تندی علیه مقامات در قدرت کشور داده شد. از دیگر خواست های مشهود در اعتراضات امسال دانشجویان آزادی همه زندانیان سیاسی و از جمله یاران دبستانی و هم دانشگاهیان ایشان بود.

نزدیکی به ۱۶ آذر و تاثیرات مستقیم اعتراضات دانشجویی در رشد و بلوغ جنبش سبز و استمرار اعتراضات به حاکمیت از مهمترین دلایل توجه بیش از اندازه به دانشگاه ها در ۱۳ آبان می باشد. بازداشت فعالان ادوار تحکیم وحدت و دفتر تحکیم وحدت و سایر بازداشت ها و احضارهای چند روز اخیر و ایجاد ترس و وحشت در میان دانشجویان نشان از شکست سیاست های ۲ ماه گذشته در دانشگاه ها دارد که نه تنها دانشگاه را آرام نکرده است که بر تب و حرارت آن نیز افزوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا