درباره خبرنامه امیرکبیر

معرفی

گونه تارنما: ارگان مطبوعاتی (رسانه خبری جنبش دانشجویی ایران)

در دسترس به زبان‌های: فارسی و انگلیسی [به زودی]

محدوده فعالیت: فعالیت حقوق بشری و رسانه‌ای در زمینه جنبش دانشجویی ایران، فعالیت رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی

کشور: ایران

پدیدآورندگان: متشکل از شبکه‌ای از سردبیران و مدیران ناشناس (به علت حفظ امنیت)

خدمات: پایگاه خبری و تحلیلی، حساب‌های کاربری در تلگرام،‌ اینستاگرام و توییتر

راه‌اندازی: ۱۸ تیر ۱۳۷۸ (حمله به کوی دانشگاه تهران)

وضعیت: فعال

خبرنامه امیر کبیر (به انگلیسی: Amirkabir Newsletter, Khabarnameh Amirkabir, AUTNews) یک رسانه دانشجویی است که از اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی فعالیتش را آغاز کرده است. در حال حاضر این رسانه حساب‌های کاربری مختلفی در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام،‌ اینستاگرام و توییتر دارد. «خبرنامه امیرکبیر» اشاره به تشکیل هسته اولیه آن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران) دارد.

این رسانه دانشجویی بر مسائل حقوق بشری دانشجویی، مستندسازی نقض حقوق بشر در دانشگاه‌های ایران به خصوص در مسأله پوشش دانشجویان، گزارش لحظه‌ای و روزانه از وضعیت دانشگاه‌ها،‌ انتشار اخبار و تحلیل‌های مربوط به سرکوب امنیتی در دانشگاه‌های ایران و انتشار مقالات انتقادی علیه عملکرد جمهوری اسلامی در حوزه مراکز آموزش عالی ایران تمرکز دارد. بسیاری از تصاویر و اخبار خبرنامه امیرکبیر مورد استفاده رسانه‌های بین‌المللی فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان نظیر صدای آمریکا، بی‌بی‌سی فارسی، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، ایران‌اینترنشنال، رادیو فردا، دوویچه وله فارسی، ایران‌وایر، یورونیوز، کیهان لندن، اپک‌تایمز فارسی، العربیه فارسی،‌ ایندیپندنت فارسی و همچنین سازمان‌های حقوق بشری نظیر کمپین حقوق بشر در ایران،‌ هرانا و هه‌نگاو قرار گرفته است.

تاریخچه

خبرنامه امیرکبیر، در آغاز فعالیتش در اواخر دهه ۷۰ شمسی تنها به عنوان خبرنامه انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر (انجمن پلی تکنیک) شناخته می شد و به صورت کاغذی و با نام AKU-News منتشر می یافت؛ هسته اولیه این رسانه نیز توسط فعالین جنبش دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) و با همراهی اعضای دفتر تحکیم وحدت شکل گرفت و هرسال با انتخاب شورای مرکزی جدید انجمن پلی تکنیک، اعضای هیات تحریریه آن مشخص می شدند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بارها خبرنامه امیرکبیر را تحت فشار قرار داده است از جمله پس از آنکه مسئول وقت سایت خبرنامه امیرکبیر و دبیر وقت انجمن اسلامی پلی تکنیک در خرداد ۱۳۸۵ بازداشت شد؛ کیفرخواستی برای وی در سال ۱۳۸۸ صادر شد که یکی از اتهامات وی راه اندازی سایت خبرنامه امیرکبیر بود که در نتیجه آن به دوسال حبس تعزیری و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد؛ همچنین از بین سندهایی که تاکنون از «هک شدن قوه قضاییه به دست گروه عدالت علی» منتشر شده است، شکایتی به تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ از سوی فرمانده نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران و اداره کل اطلاعات معاونت اطلاعات ناجا و در ۲۶ آبان ۱۳۸۸ از سوی حیدری (بازپرس شعبه ۹۰۳ دادسرای مشهد) بر علیه خبرنامه امیرکبیر انجام گرفته است.

همزمان با توسعه اینترنت و رخداد اتفاقات مهم در جامعه ایران در دهه ۸۰ شمسی، از جمله برگزاری یادبودهای حمله به کوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸، اعتراضات دانشجویی به صدور حکم اعدام هاشم آقاجری در سال ۱۳۸۱، ناآرامی های تهران در خرداد و تیر ۱۳۸۲ و تحریم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ فعالیت های این رسانه به شکل انتشار محتوا در بستر فضای وب گسترش یافت و می توان گفت اولین رسانه دانشجویی ایران بود که به صورت اینترنتی منتشر شد.

خبرنامه امیرکبیر همچنین از سال ۱۳۸۵ و پس از تخریب شبانه دفتر انجمن پلی تکنیک به صورت غیررسمی فعالیتش را ادامه داد و یکی از رسانه های اثرگذار جنبش دانشجویی ایران در نیمه دوم دهه هشتاد شمسی بود.

با بازداشت ۱۰ دانشجو پلی تکنیک در پرونده گرداندگان خبرنامه امیرکبیر در سال ۸۷ و فیلتر سایت خبرنامه امیرکبیر، ۲۰ روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، فعالیت این رسانه کاهش یافت اما با این حال یکی از رسانه های فعال دانشجویی تا سال ۱۳۸۸ به حساب می آمد؛ با گشایش های نسبی در فضای دانشگاهی، خبرنامه امیرکبیر مجددا فعالیتش را از سال ۱۳۹۴ از طریق ایجاد کانال تلگرامی از سر گرفت.

این رسانه دانشجویی همزمان با شروع جنبش زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱ به فعالیت هایش شدت بخشید و توانست با انتشار گزارش های لحظه ای از وضعیت دانشگاه های ایران از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر به طور پیوسته موارد نقض حقوق بشر در دانشگاه های ایران را در سطح بین المللی بازتاب دهد.

بسیاری از این گزارش ها به طور مستقیم بیش از صدها هزاربار در حساب های کاربری این رسانه دانشجویی دیده شده است. خبرنامه امیرکبیر همچنین در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ به انتشار بیش از ۲۰ سند محرمانه امنیتی پرداخت که واکنش گسترده ای را در پی داشت. لیست ۲۸۴۳ دانشجو سرکوب شده توسط دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی که توسط خبرنامه امیرکبیر در تابستان ۱۴۰۲ منتشر شد. در گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد بازتاب داده شده است.

دکمه بازگشت به بالا