فراخوان‌ها

مراسم سالروز قتل داریوش و پروانه فروهر امروز برگزار می شود

خانه فروهر

۱۱ سال می گذرد و هر سال زنده تر و جاوید تر شده اید. چهره تان با لبخند در ذهن ما نقش بسته. هر چه بیشتر فکر می کنیم و سعی می کنیم به گذشته ها بازگردیم، جز لبخند نمی یابیم. چهره تان سیمای آن پیروز بر همه پلیدی های تاریخ است. کشتند اما باختند.

آن دم که انسانیت را باخته بودند شاید نمی پنداشتند که بعد از سال هایی چند همه چیز را ببازند. آبرویی برایشان نمانده. مگر می شود دست به اسلحه برد، مگر می شود ترور را پیشه کرد، مگر می شود که خشونت طلب بود و بقایی یافت.

داریوش و پروانه اش که یادشان جاودانه شد. ولی با خودشان جاودانه های بسیار ساختند جاودانه هایی که امروز بیش از همیشه دوستشان می داریم. ایران، آزادی و ایرانی.‬

امروز ۱ آذر ماه مصادف است با سالروز به قتل رسیدن داریوش فروهر و همسرش پروانه اسکندری. قتل هایی که بعدها با قتل عده ای دیگر از روشنفکران دگراندیش، به قتل های زنجیره ای معروف شدند. محمد مختاری، محمد جعفر پوینده، مجید شریف و پیروز دوانی از جمله افراد سرشناسی بودند که در پروژه ای سازمان یافته توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.

به همین مناسبت امروز مراسم بزرگ داشت فروهرها به دعوت فرزند ایشان و نیز عده ای از فعالین سیاسی برگزارخواهد شد. پرستو فروهر روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری ها از برگزاری این مراسم در روز یکشنبه و در منزل پدریش خبر داد. این در حالی است که در خبر ها آمده بود که شورای تامین استان تهران با برگزاری چنین مراسمی مخالفت کرده است. با این وجود، پرستو فروهر اعلام کرد که این مراسم تحت هر شرایطی برگزار خواهد شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر زمان و مکان اعلام شده برای مراسم بزرگداشت یاد پروانه و داریوش فروهر عبارتست از: مکان: خیابان سعدی جنوبی- خیابان هدایت – کوچه شهید مرادزاده – پلاک ۱۸ زمان: یکشنبه یکم آذرماه – ۳ تا ۵ بعد از ظهر

قتل های زنجیره ای

اواخر آبان ماه سال ۱۳۷۷ بیانه ای بر روی برخی سایت ها قرار گرفت که در آن ضمن طرح اسامی ۳۵ نفر از چهره های سرشناس منتقد حکومت تاکید شده بود که «این افراد به زودی کشته خواهند شد و به سزای عمل خویش خواهند رسید»

اما دو هفته بعد دو تن از این اسامی، داریوش و پروانه فروهر، به طرز وحشیانه ای با ضربات کارد در منزل شخصیشان به قتل رسیدند.

به گفته برخی منابع این سری از قتل های سیاسی با صدور فتوی توسط روحانیون بلندپایه از جمله قربانعلی دری نجف‌آبادی وزیر وقت اطلاعات، توسط پرسنل وزارت اطلاعات و به دستور سعید امامی، معاون امنیتی این وزارتخانه در زمان تصدی علی فلاحیان وزیر اطلاعات دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی و دری نجف آبادی (اولین وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی)، مصطفی موسوی (کاظمی) معاون وقت وزارت اطلاعات و مهرداد عالیخانی صورت گرفت.

وزارت اطلاعات طی اطلاعیه بی‌سابقه‌ای عوامل قتل‌ها را خودسر نامید. محمد خاتمی رئیس جمهور وقت تیمی خارج از وزارت اطلاعات و بدون حضور وزیر وقت را مسئول رسیدگی به پرونده کرد. این تیم پس از یک ماه تحقیق دست‌داشتن مقامات بلند پایه وزارت اطلاعات در قتل‌ها را اعلام و عوامل را دستگیر نمود. دری نجف‌آبادی وزیر وقت اطلاعات بلافاصله توسط خاتمی برکنار و یونسی جایگزین وی شد. جلسات دادگاه متهمین قتل های زنجیره ای پس از توقیف مطبوعات در بهار ۷۹، دستگیر و زندانی کردن روزنامه نگاران پیگیر موضوع، اکبر گنجی و عمادالدین باقی، بدون حضور هیات منصفه و در حالیکه خانواده مقتولان در اعتراض به نحوه رسیدگی در جلسات دادگاه حضور نیافتند، با محکوم کردن عوامل وزارت اطلاعات به چند سال زندان بسته شد.

در مجموع در جریان این سلسله از قتل ها نزدیک به هشتاد نفر از نویسندگان، شعرا، روشنفکران و شهروندان عادی توسط عوامل وزارت اطلاعات در طول چهار سال به قتل رسیدند. اما قتل نویسندگان و فعالین سرشناسی چون فروهرها و مختاری و پوینده، محمد خاتمی رئیس جمهور وقت را ناچار به دخالت مستقیم در این پرونده کرد که جنجال رسانه ای و رسوایی بزرگی را برای حاکمیت در خارج و داخل ایران در پی داشت.

اما اکنون و با گذشت نزدیک به ده سال از این ماجرا بسیاری از مسئولین بلند پایه امنیتی آن زمان که به جهت صدور فرمان قتل ها در مظان اتهام بودند، پست های کلیدی حکومتی را مجددا در دست گرفته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا