گزارش حقوق بشری

گزارشی از تظاهرات اعتراضی ۱۳ آبان در شیراز

دانشگاه شیراز

۱۳ آبان در شیراز و دانشگاه این شهر نیز همچون سایر شهرها با حضور گسترده ی مردم معترض و درگیری های مردم و نیروهای امنیتی همراه بود.

به گزارش خبرنامه اکیرکبیر مراسم ۱۳ آبان در شیراز که با پخش شبنامه ها و اطلاع رسانی در سطح شهر مورد توجه همه مردم قرار گرفته بود با بانگ بلند الله اکبر دانشجویان دانشگاه در شب ۱۲ آبان ماه آغاز شد. همچنین در این شب، شبنامه هایی توسط دانشجویان معترض در خوابگاه های دانشگاه با مضمون دعوت به تجمع ۱۳ آبان پخش شد.

ساعت ۱۰ صبح ۱۳ آبان اولین تجمعات مردمی در حوالی میادین ستاد، نمازی و دانشجو شکل گرفت که با حمله ی نیروهای امنیتی و ضرب و شتم معترضین، مردم برای لحظاتی پراکنده و در محلی دیگر مجتمع می شدند. با گذشت یک ساعت جمعیت به شکل چشم گیری افزایش یافت به نحوی که نیروهای امنیتی برای برخورد با معترضین با مشکل مواجه شدند. نحوه ی ضرب و شتم مردم معترض در ۱۳ آبان به وضوح با تجمعات گذشته و روز قدس متفاوت بود. به نحوی که نیروهای امنیتی و انتظامی به وحشیانه ترین شکل ممکن به ضرب و شتم تمام معترضین اعم از زنان و دختران و افراد سالخورده می پرداختند. به رغم حملات این نیروها به مردم، معترضین همچنان به اعتراض خود ادامه دادند. حوالی ساعت ۱ دانشجویان در دانشگاه تجمع خود را آغاز کردند. این تحصن با شعارهایی در اعتراض به انتخابات ، حمایت از موسوی و کروبی و نیز اعتراض به رهبری همراه بود. از سوی دیگر نیروهای لباس شخصی و انصار ابتدا در مسجد دانشگاه و سپس در مقابل درب اصلی دانشگاه شیراز به تجمع پرداختند. حوالی ساعت ۳ این افراد که تعداد آنها به ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر می رسید و مجهز به باتوم و کابل و زنجیر و گاز اشک آور بودند درب دانشگاه را شکسته و  به دانشجویان متحصن و معترض حمله کردند. نیروهای لباس شخصی با ضرب و شتم شدید دانشجویان معترض بیش از ۲۰ نفر از این دانشجویان را بازداشت و به نیروی انتظامی تحویل دادند. تعدادی از دانشجویان بازداشتی روز ۱۴ آبان آزاد شدند اما بقیه به زندان مخوف شیراز یعنی زندان عادل آباد منتقل شده و تاکنون آزاد نشده اند.

از سوی دیگر شاهدان روایت می کنند که در جریان درگیری ها یک نوجوان دبیرستانی بر اثر اصابت ضربه ی باتوم نیروهای نظامی شیراز بر سرش، در مقابل درب دانشگاه کشته شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از نام و سن این نوجوان در دسترس نیست.

لازم به ذکر است پس از حمله نیروهای لباس شخصی به دانشگاه فریاد الله اکبر دانشجویان بلندتر از گذشته به گوش می رسد.از سوی دیگر دانشجویان در یک حرکت جمعی روز شنبه به نشانه اعتراض به بازداشت دانشجویان و حمله نیروهای لباس شخصی به صحن دانشگاه دست به اعتصاب غذا زده و سینی های غذای خود را در صحن دانشگاه چیدند.

از طرف دیگر تشکل های وابسته به حکومت با انتشار بیانیه هایی خواستار برخورد و بازداشت دانشجویان معترض و متحصن در ۱۳ آبان و نیز آقایان موسوی و کروبی شدند و  در همین راستا نیز یک شنبه دست به تجمع در مسجد دانشگاه با عنوان ((دفاع از حریم ولایت)) زدند. لازم به یاد آوری است که دانشجویان بسیجی سال گذشته و در جریان اتفاقات آذرماه ۸۷ دانشگاه شیراز با انتشار بیانیه هایی مشابه و نیز برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد دانشگاه زمینه برخورد با دانشجویان را فراهم آوردند که نتیجه ی آن محرومیت از تحصیل بیش از ۳۰ دانشجو و بازداشت نزدیک به ۲۰ دانشجوی دانشگاه شیراز بود. با اجرای مجدد این سناریو احتمال برخورد با دانشجویان دانشگاه شیراز افزایش می یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا